We helpen je graag bij Therapie Amsterdam

We beginnen met jouw verhaal. Je krijgt de tijd en ruimte om dat goed te vertellen. Daarin zul je merken dat we op onderdelen doorvragen. Dat we meer willenweten van je achtergrond, je omgeving en hoe je buiten je klacht in het leven staat. Hoewel we in de behandeling niet in het verleden zullen graven, willen we bij de intake wél alle achtergronden weten. Daarmee krijgen we een completer beeld en kan ik een behandelplan op maat maken. Aan het einde van onze eerste afspraak formuleren we samen jouw hulpvraag. Tijdens het gesprek heb jij natuurlijk ook genoeg gelegenheid om ons beter te leren kennen. Spreekt onze manier van werken je aan? Voel je je op je gemak? Heb je het idee dat we kunnen helpen? Het is goed om je dat bewust af te vragen, zodat je met een goed gevoel de behandeling in kunt.

Een kortdurende behandeling

Sommige mensen hebben na een paar sessies al helemaal door wat hen te doen staat en willen dat graag zelf doen. Anderen worden liever wat langer begeleid. Gemiddeld hebben we tussen de 4 en 12 sessies nodig. We geven je overigens van tevoren aan hoe lang we denken ongeveer nodig te hebben. Je kunt zelf aangeven of je het daar mee eens bent of dat je denkt meer of minder tijd nodig te hebben.

Uiteenlopende klachten

Je kan met uiteenlopende klachten bij ons terecht bij Therapie Amsterdam. Onderstaand een aantal veel voorkomende klachten:

Staat je klacht er niet tussen? Neem gerust telefonisch contact op via 020 – 2610455. We helpen je graag verder.

Therapie Amsterdam – werken met een behandelplan

Als je de tweede keer bij ons komt, hebben we een diagnose en persoonlijk behandelplan voor je. Dat nemen we samen door. Je kunt direct reageren, uitleggen waar je je in herkent en waar je misschien toch anders over denkt. Het is de moeite waard hier aandacht aan te besteden, op basis van dit plan gaan we namelijk de komende weken aan de slag. En dan wil je wel werken met middelen en methoden die jou echt goed liggen. Er zijn twee onderdelen die veel invloed hebben op het succes van de behandeling:

  • ons contact en
  • of de methode aansluit bij jouw manier van werken en leren.

Goed dus om er zeker van te zijn dat we die twee onderdelen goed te pakken hebben.

Veel verschillende technieken om mee te werken

We zijn goed bekend met bijna alle moderne, wetenschappelijk geteste methoden en technieken. We zetten ze afhankelijk van de klacht en de persoon in. Meestal bestaat een behandelplan uit een combinatie van technieken. Ten eerste omdat je meer dan één ding te doen hebt en ten tweede omdat de methoden elkaar verrijken en aanvullen. Drie manieren van werken komen vaak terug –maar zeker niet exclusief. Dat zijn cognitieve gedragstherapie, aandachtstraining (wat je misschien kent als mindfulness) en ervaringsgerichte therapie.

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie gaat uit van de relatie tussen denken, doen en voelen. Je hebt bepaalde gedachten. Omdat je die gedachten hebt, gedraag je je op een bepaalde manier. En daardoor voel je je zoals je je voelt. Bijvoorbeeld: je denkt dat als je die presentatie gaat doen, iedereen je uitlacht. Daardoor bereid je de presentatie overdreven goed voor (of je laat het aan een ander over). Je maakt teveel uren, bent gestrest en zenuwachtig. Misschien krijg je er zelfs wel een hoge bloeddruk van. Allemaal omdat je denkt dat je een flater gaat slaan. Stel nu eens dat die gedachte niet klopt. Dat je de presentatie doet voor vriendelijke mensen die graag hun best doen te begrijpen wat je te vertellen hebt. Waarschijnlijk is dat dichter bij de werkelijkheid. Dan heb je je dus voor niks zo opgewonden. Of je hebt voor niets het werk aan een ander overgelaten. In de behandeling onderzoeken we jouw gedachten en hoe het anders kan.

Aandachtstraining

Aandachtstraining helpt je de innerlijke ruimte te vinden om op een milde manier naar jezelf te kijken. Bijna iedereen valt samen met alle gebeurtenissen, meningen, rumoer en trammelant van alledag. Het slokt je op, het neemt je over. Dat voelt als een verlies van controle. Je wordt geleefd. In de behandeling leer je hoe je die wervelwind van alles dat er gebeurt van een afstandje kunt bekijken. Dat je er niet mee hoeft samen te vallen. Dat er dingen zijn die je beter kunt laten gebeuren. Dat je niet zo hard voor jezelf hoeft te zijn. En dat er altijd ruimte is om het anders te doen. Je ziet meer, krijgt meer perspectief en begrijpt beter wat je écht wilt.

Ervaringsgerichte therapie

Tijdens de behandeling krijg je veel inzicht in jezelf. In de gedrags- en gedachtenpatronen die je in de weg zitten. In wat nu echt belangrijk voor je is. In hoe je meer ruimte kunt krijgen om zorgvuldiger beslissingen te nemen. Dat inzicht is de helft van het werk. Om het echt te snappen, moet je het meemaken. Je moet voelen hoe het voelt als je het anders doet. Je moet ervaren wat er gebeurt als je eens niet ‘A’ maar ‘B’ zegt. Door het te beleven, snap je precies wat je wel en niet wilt doen. En door het in de veilige omgeving van de praktijkruimte te doen, kun je best veel uitproberen.

Een beter leven

Aan het einde van de behandeling voel je je beter. Je klachten zijn behoorlijk verminderd en je weet nu hoe je er zelf verder aan kunt werken. Je hebt vertrouwen voor de toekomst, en weet waar je op moet letten. Al met al ben je als mens gegroeid en kun je meer genieten van het leven, jezelf en de mensen om je heen.

Groeien als mens

Je bent hier omdat je iets wilt veranderen. Je wilt dat de je leven er een beetje anders uitziet, dat je anders met de dingen omgaat. Je wilt wel, maar op de een of andere manier lukt het je niet. Niet in je eentje, niet met hulp van vrienden of familie. Ik help veel mensen. Mensen zoals jij en wij. Gewone mensen van allerlei komaf. Die anders wilden, maar het zelf niet helemaal voor elkaar kregen. Mensen die met een klein beetje hulp grote veranderingen doormaakten. Die met nieuwe ogen zichzelf én de wereld zagen. Die leerden, zich ontwikkelden en opnieuw grip kregen op hun leven. Wat die mensen kunnen, dat kan jij ook. Ik help je graag op weg. Je merkt dat je als mens gegroeid bent, dat je dichter bij jezelf staat en meer ruimte hebt om te kiezen. Cliënten merken op dat ze zich gelukkiger voelen en meer genieten van het leven van alledag.

Contact

Wil je meer weten over Therapie Amsterdam? Neem telefonisch contact op via 020 – 261 04 55 of vul het contactformulier in naar Therapie Amsterdam.We helpen je graag.